De recruitmentsoftware leverancier is (nog) geen uitzendspecialist
Waarom dan, vraag ik. Het antwoord op die vraag is wat uitgebreider, maar het komt er vaak op neer dat de leverancier specifieke kennis van de uitzend- en detacheringsbranche mist. En op lange termijn zorgt dat voor een mismatch tussen het ATS en jouw organisatie. Hoe zorg je er dan voor dat jou dit niet overkomt?
waar het misgaat
Die mismatch ontstaat niet door gebrek aan technische kennis. De software doet wat het moet doen en maakt matches tussen kandidaten en vacatures. Het is de volgende stap waar het misgaat: het gebruiken van de software. En juist in die dagelijkse praktijk, wordt de ‘afstand tot de markt’ van veel leveranciers duidelijk.
Als samenwerkingspartner van uitzenders en detacheerders horen we het regelmatig. Na de implementatie van het ATS worden organisaties niet of nauwelijks geholpen om de software effectief en slim te gebruiken. Of moeten eindgebruikers (intercedenten, recruiters en consultants) intensieve trainingen volgen om een weg te kunnen vinden in het ATS. Zo laten blijven onbedoeld kansen liggen om het best mogelijke resultaat uit het recruitmentsysteem te halen.
one size does not fit all
De dagelijkse praktijk werkt niet zoals het moet, omdat de meeste leveranciers een ‘one size fits all’ ATS hebben gebouwd. En de doelgroep is iedereen die een wervingsbehoefte heeft. Of dat nou de HR-afdeling van een corporate is of een uitzendbureau.
Maar wij weten allemaal dat dit twee compleet verschillende doelgroepen zijn. Met verschillende behoeften, werkprocessen en recruitmentvraagstukken. En die gebruiken wel hetzelfde systeem? Alsof je met een zieke cavia naar je huisarts gaat. Zeker als blijkt dat het ATS grotendeels voor corporates is gebouwd en niet wordt doorontwikkeld voor jouw gebruiksdoeleinden. Is dit dan het ATS dat je gaat helpen om je doelen en ambities waar te maken?
specialisme zorgt voor groei
Je investeert in een dienst of product, omdat je verwacht dat het jouw organisatie en medewerkers vooruit gaat helpen. Dat het naadloos aansluit bij je core business: snel, effectief en slim een groei in plaatsingen realiseren. Als dat zo is, kan het voor blije en succesvolle medewerkers zorgen.
Het is dan ook de eindgebruiker die centraal moet staan tijdens de bouw en doorontwikkeling van het recruitmentsysteem. Zij bepalen namelijk het succes van het ATS. Dat zit zo: als een ATS een intercedent of recruiter helpt om bepaalde targets of doelen te behalen, dan zien ze het persoonlijke nut ervan in.
Daardoor vertrouwen ze steeds meer op het systeem en gebruiken ze het beter en effectiever. Dit scheelt in administratieve rompslomp, waardoor ze productiever worden en meer kunnen doen. In dezelfde of zelfs minder tijd. Onderaan de streep betekent het winst op alle manieren, voor de mens en de organisatie.
Het is de eindgebruiker die centraal moet staan tijdens de bouw en doorontwikkeling van het recruitmentsysteem. Zij bepalen namelijk het succes van het ATS.Jeroen WijningaRecruitNow
“blije” gebruikers zorgen voor effectief gebruik
Er bestaat in het hier en nu geen ATS voor uitzenders en detacheerders dat zonder effectief gebruik succesvol is. Wil je jouw groeidoelen halen? Dan is het belangrijk dat je medewerkers de software met plezier gebruiken. Dat is de sleutel naar succes.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Als 70-90% van jouw organisatie met het ATS werkt, dan is gebruiksvriendelijkheid misschien wel je belangrijkste focuspunt. Het recruitmentsysteem dat je kiest, moet zo gebouwd zijn dat het ‘snapt’ hoe jouw intercedenten of recruiters werken. Want een ATS moet de gebruiker maximaal helpen en ondersteunen bij de dagelijkse werkzaamheden. En dat kan, wanneer de leverancier weet hoe deze branche en jouw mensen werken.
De combinatie van gebruiksvriendelijkheid en succesvoller zijn zorgt voor blije gebruikers. Ik zie het zo: als ik elke dag een ATS gebruik dat mij helpt om mijn werk met meer succes te doen, dan ga ik het steeds meer gebruiken. Waardoor ik er ook steeds effectiever en slimmer mee kan werken. Opeens wordt het dan steeds leuker om met dit ATS te werken, omdat het makkelijk is, meer plaatsingen oplevert en ook bijdraagt aan mijn groei.
checklist
Om je een klein beetje op weg te helpen bij je zoektocht, kun je deze vragen stellen bij je zoektocht naar een ATS-leverancier die jouw uitzend- of detacheringsbureau helpt groeien:
- Is de software specifiek gebouwd voor de uitzend- en detacheringsbranche of wordt het ook gebruikt voor de HR-afdelingen van corporates?
- Staat de leverancier bekend als kennispartner en specialist binnen de uitzendbranche?
- Hebben de adviseurs zelf ook jarenlang gewerkt in de uitzendbranche en weten ze dus wat er speelt?
- Wat staat er het komende jaar op de roadmap qua innovatie en doorontwikkeling, specifiek om de eindgebruiker succesvoller te maken?
- Is het ATS gebouwd om de eindgebruiker maximaal te helpen en ondersteunen in de dagelijkse werkzaamheden of biedt het vooral inzicht in rapportages voor het management?
- Is het ATS zo gebruiksvriendelijk gemaakt dat er nauwelijks trainingen nodig zijn?
wat je moet onthouden
Goede recruitmentsoftware moet jouw organisatie helpen groeien. Nu en in de toekomst. Kent jouw leverancier het uitzendvak door en door? Dan hebben ze die specifieke branchekennis en snappen ze wat belangrijk is voor jou en je je mensen. Ze hebben de specifieke branchekennis in huis en verwerken dat volledig in het ATS. En dat gaat je enorm helpen om succesvol en futureproof te zijn.
Onze visie en overtuiging is dat het juiste ATS cruciaal is om een ‘digitaal’ uitzendbureau te kunnen worden. Dat houdt in dat je online bent, samen digitaal kunt werken en compliant bent in één systeem dat de gebruiker ook actief ondersteunt in de dagelijkse werkzaamheden en daarmee helpt om de groeiambities van de organisatie te realiseren. Zo word je futureproof. En daar helpen wij je als RecruitNow natuurlijk graag mee verder.
Komt u bij ons langs?
Hier vindt u ons.
Peakman
Hoogeveenenweg 100 (unit 2.70)
2913 LV Nieuwerkerk aan den IJssel
Bel ons
Rij